De shiatsu behandeling bestaat uit het toepassen van druk met de duimen, vingers en handpalmen op specifieke punten op het lichaam.

Traditioneel heten deze punten in het Japans tsubo. de Tsubo op het lichaam heft de neiging stress en vermoeidheid op te slaan. Druk op dit punt geeft verlichting, zoals onze voorouders reeds instinctief ontdekten.

Bij shiatsu wordt altijd het hele lichaam behandeld. De Tsubo´s corresponderen met spieren, botten, bloedvaten, zenuwen, lymfevaten, en endocriene klieren. Druktoepassing op deze punten stimuleert niet alleen de huid en verlicht spierstijfheid, maar reguleert eveneens het zenuwstelsel, bevordert de spijsvertering en stimuleert bloed-en lymfecirculatie. Het activeert hiermee het natuurlijke herstellende vermogen van het lichaam.

Doordat alleen handen en vingers worden gebruikt, zijn er voor de shiatsu geen hulpmiddelen of medicamenten nodig.

Geen leeftijdsgrens. Shiatsu kan worden toegepast bij mensen van alle leeftijden, varierend van jonge kinderen tot hoog bejaarden. Bij jongeren wordt het lichaam erdoor versterkt; bij volwassenen en mensen op middelbare leeftijd voorkomt het ziekte van die leeftijden en gaat het veroudering tegen.

Shiatsu is een gezondheidsbarometer. Regelmatig shiatsu helpt afwijkingen in het lichaam op te sporen; het voorkomt oververmoeidheid en het optreden van ziekte.

Shiatsu heeft succes omdat het totale lichaam wordt behandeld. Plaatselijke behandeling kan tijdelijke succes hebben, maar kan niet fundamenteel genezen. De enige manier om dat te bereiken is eerst het hele lichaam te behandelen en vervolgens over te gaan tot die plaatsen in het lichaam die ziekteverschijnselen vertonen. Deze methode, die van shiatsu, blijkt steeds doeltreffend.